Monday, September 11, 2006

نگراني حكومت و توقيف شرق


گذشته از اينكه كاريكاتوريست آماتور روزنامه شرق در نهايت حماقت چنين كاريكاتوري را كشيده و بهانه مناسبي دست حكومت داده است و همچنين عدم دقت لازم مسئول صفحه و سردبير روزنامه شرق، به نظر من حكومت ايران در حال آماده‌سازي فضاي مورد نظر خود در داخل براي هفته‌هاي آتي است.
توقيف روزنامه شرق هم يكي از همين بسترسازي‌هاست. البته مجلات و روزنامه‌هاي ديگري هم در ليست حكومت قرار دارند. آنان قصد دارند براي روزهاي آينده نشريه مستقلي نباشد چون در مذاكرات هسته‌اي به بن‌بست خورده‌اند و تهديد دنيا را هم جدي گرفته‌اند و چاره‌اي جز عقب‌نشيني ندارند اما با شعارهايي كه عملا در اين سه چهار سال در داخل كشور داده‌اند، راه برون رفت از مخمصه هسته‌اي را تقريبا بر خود بسته‌اند و لذا در روزهاي آينده خواهيم ديد كه به هيچ روزنامه مستقلي اجازه انتشار نخواهند داد. اگر هم بدهند، تحت كنترل شديد حكومت.
اين روزها ميزان نامه‌هاي محرمانه ارسالي از شوراي امنيت ملي براي روزنامه‌ها به شدت افزايش يافته است.
آن طور كه از شواهد پيداست ايران تنها راه را در فشار داخلي ديده است. ضمنا اروپا را هم خسته‌تر از آن مي‌بيند كه بخواهد به مسائل نقض حقوق بشر و توقيف نشريات در ايران بپردازد.
به طور كلي به نظر مي‌رسد كه دولت ايران در صدد يك بازنگري اساسي در سياست هسته‌اي‌اش است. لاريجاني بعد از مذاكرات خود با سولانا اعلام كرده كه ايران تعليق غني‌سازي اورانيوم را بررسي مي‌كند. اين همان چيزي‌ست كه حكومت ايران به شدت از انتشار آن وحشت دارد؛ به هيچ عنوان شكست را نمي‌خواهد علني كند و به همين خاطر سعي در خفه كردن رسانه‌هاي داخلي ست تا خبر موافقت تعليق يا توافق‌هاي مشابه آتي كه عقب‌نشيني دولت ايران است، در رسانه‌هاي داخلي و بالطبع در جامعه بازتاب گسترده‌اي پيدا نكند.
نمي‌دانم ديدم نسبت به مسئله چقدر به واقعيت نزديك است؛ بايد منتظر ماند و ديد. ولي كاملا پيداست كه حكومت ايران از انتشار اخبار هسته‌اي روزهاي آينده در داخل واهمه دارد.

2 comments:

Anonymous said...

به نظرم این‌ها که گفتی توجیه‌ای معقول برای این کار حکومت است فرهاد جان. با نگرانی بیش‌تری به روزهای آتی نگاه می‌کنم.

Anonymous said...

به جاي اينكه عصبانيت تان را با احمق خطاب كردن كاريكاتوريست شرق اعلام كنيد به بيچاره گي ملتي در داشتن چنين حد بي سابقه اي از آزادي بيان زار بزنيد. موارد اتهامي شرق يكي دو تا نبود؛ وقتي يكي از اين موارد چاپ عكس سفير يك كشور خارجي باشد ديگر سخن گفتن از عدم درايت مسئول صفحه و سردبير شوخي بي نمكي است.